تبلیغات
خدمات فنی حمید لاهیجان - کمپرسور کولر اسپلیت
 
خدمات فنی حمید لاهیجان
لاهیجان-خیابان تربیت معلم-نبش تربیت معلم 8 همراه: 09116212921 _ 09113412921
درباره وبلاگ


از اینکه از وبلاگ خدمات فنی حمید لاهیجان بازدید می نمایید متشکریم.
جهت رفاه مشریان گرامی کلیه خدمات در منزل شما انجام میگردد.

مدیر وبلاگ : مهرداد(حمید) حسنی
نظرسنجی
نظر شما در مورد این وبلاگ چیست؟







دوشنبه 21 تیر 1389 :: نویسنده : مهرداد(حمید) حسنی

کمپرسور

Compressors

کمپرسور در لغت به معنای متراکم کننده و در عمل نیز دستگاهی است که گاز مبرّد را تحت فشار قرار داده و متراکم می کند؛ نیروی لازم جهت تحت فشار قرار دادن گاز در کمپرسورهای مورد استفاده در کولرهای گازی، توسّط الکتروموتوری که در داخل پوسته کمپرسور تعبیه شده، تأمین می گردد که با حرکت دورانی شفت خود، باعث انتقال نیرو به آلات متحرّکه کمپرسور شده که بسته به نوع کمپرسور، موجب حرکت رفت و برگشتی پیستون می گردد و یا به همان صورت دورانی، موجب متراکم شدن گاز می گردد.
کمپرسورها دارای گستردگی فراوانی هستند و بسیاری از آنها از الکتروموتور استفاده نکرده و از یک موتور درون سوز (بنزینی، گازی، گازوئیلی و ...) استفاده و نیروی خود را توسّط تسمه و یا چرخ دنده دریافت می کنند که پرداختن به آنها خارج از بحث ما است؛ کمپرسورهایی که در وسایل سرد کننده مورد استفاده قرار می گیرند، دارای انواع مختلفی هستند که عبارتند از:
  1- کمپرسور پیستونی
 2 - کمپرسور روتاری
3  - کمپرسور اسکرول
4  - کمپرسور اسکرو
 5 - کمپرسور روتاری اینورتر


نکاتی در خصوص کمپرسورها:


۱- به دلیل اینکه فشار داخلی کمپرسورها بسیار بالاست، آلات متحرّکه متراکم کننده به همراه الکتروموتور، درون پوسته بسته ریخته گری شده قرار گرفته و جوش داده می شود؛ لذا در صورت بروز مشکل، امکان تعمیر آن نیست و باید تعویض گردد.
۲- کمپرسورهای مورد استفاده در کولرهای گازی دارای یک ورودی برای گاز و یک خروجی برای آن می باشند؛ گاز از قسمت ورودی وارد کمپرسور شده، به شدّت تحت فشار قرار گرفته و پس از متراکم شدن از کمپرسور خارج می گردد؛ نکته مهم این است که درون کمپرسور هیچ تغییر حالتی برای گاز (مثل تبدیل گاز به مایع) صورت نمی گیرد و در واقع مبرّد در ورودی و خروجی کمپرسور در حالت گازی می باشد.
۳- از آنجاییکه کارکرد الکتروموتور درون کمپرسور تحت فشار گاز است، ایجاد گرما می نماید؛ همچنین گاز پس از متراکم شدن، انرژی گرمایشی را که در تغییر حالت از مایع به گاز (درون اواپراتور) جذب کرده، آزاد می کند؛ لذا دمای پوسته کمپرسور به بیش از صد درجه سانتیگراد خواهد رسید.
۴- گاز مبرّد پس از تغییر حالت از مایع به گاز (درون اواپراتور)، به کمپرسور وارد شده و همچنان در حال جذب گرمای محیط می باشد و پس از ورود به کمپرسور خنک می گردد.
۵- در بعضی از کمپرسورها، غیر از ورودی و خروجی اصلی، ورودی ها و خروجی های دیگری نیز تعبیه شده که جهت انتقال گاز برگشتی به نقاط مختلف کمپرسور جهت خنک نمودن آن مورد استفاده قرار می گیرد؛ اینگونه کمپرسورها در شرایط آب و هوایی بسیار گرم قابلیت کارکرد دارند.
۶- در کمپرسورها، جهت روان سازی حرکت آلات متحرّکه، از روغن های مخصوصی استفاده می گردد که مشخصّات و مقدار آن توسط کارخانه سازنده کمپرسور تعیین می گردد.
جدول ذیل، مشخصّات برخی از کمپرسورها می باشد:


  ظرفیّت    مارک شماره فنّی   وزن با روغن (Kg)     حجم روغن (cc)   نوع روغن
۲۴۰۰۰   Matsushita  
  2JS438D3FE02   ۲۵/۳ ۱۱۳   ATMOS-M60 یا SUNISO-4GDIO  
۱۸۰۰۰   Matsushita 
2JS324D3AA07 ۱۲/۶ ۶۵۰ ATMOS-M60 یا SUNISO-4GDIO
۱۸۰۰۰ Matsushita 2JS324D3AB07 ۲۲/۸ ۱۰۰۰ ATMOS-M60 یا SUNISO-4GDIO
۱۲۰۰۰ Matsushita 2KS206D5BB04 ۱۶/۸ ۴۱۰ ATMOS-M60 یا SUNISO-4GDIO
۹۰۰۰ Matsushita 2PS174J5AA02 ۱۲/۷ ۳۵۰ ATMOS-M60 یا SUNISO-4GDIO
۲۴۰۰۰ HITACHI SHV33YC6-U ۲۱/۵ ۸۷۵ SUNISO-4GSI
۱۸۰۰۰ HITACHI SHW33SC4-E ۱۹/۶ ۶۰۰ SUNISO-4GSI
۱۸۰۰۰ HITACHI SHX33SC4-U ۱۷/۵ ۶۰۰ SUNISO-4GSI
۱۲۰۰۰ HITACHI SH833KC2-U ۱۴/۵ ۵۲۰ SUNISO-4GSI
۹۰۰۰ HITACHI SG633PB1-A ۱۱/۶ ۳۸۵ SUNISO-4GSI

راه اندازی الکتریکی کمپرسورها:

بر روی کمپرسورهایی که با برق متناوب (AC) عمل می کنند، سه اتّصال الکتریکی موجود است: S برگرفته از Start و C برگرفته از Common و R برگرفته از Running؛ همچنین الکترو موتور درون کمپرسور دارای دو سیم پیچ می باشد:
a) سیم پیچ اصلی :کارکرد آن از طریق اتّصال به پایه های C و R صورت می پذیرد.
b) سیم پیچ راه انداز (Start): کارکرد آن از طریق اتّصال به پایه های S و R صورت می پذیرد؛ سیم پیچ راه انداز، توان لازم جهت راه اندازی کمپرسور را تأمین می نماید؛ یعنی اینکه به هنگام روشن شدن کمپرسور، سیم پیچ راه انداز با ولتاژ بالایی که از طریق خازنی که به پایه استارت متّصل است به دست می آورد، به همراه سیم پیچ اصلی، نیروی لازم را جهت راه اندازی الکترو موتور تأمین نموده و پس از راه اندازی از مدار خارج می گردد.

نحوه تشخیص پایه های R-C-S از یکدیگر:

SCR

از آنجاییکه سیم پیچ راه انداز کوچکتر از سیم پیچ اصلی می باشد، لذا مقاومت پایه S با پایه C کمتر از مقاومت پایه R با پایه C می باشد و به دلیل اینکه R و S دو سر دو سیم پیچ هستند، بیشترین مقاومت بین این دو نقطه است؛ پس به وسیله یک دستگاه اهم متر، می توان به راحتی پایه ها را تشخیص داد:
- بیشترین مقاومت بین دو نقطه S و R بوده و نقطه مقابل آن C است.
- پس از تشخیص نقطه C، کمترین مقاومت بین دو نقطه S و C است و نقطه مقابل R است.

1)کمپرسور پیستونی


Piston_Compressor_1

کمپرسور پیستونی، کمپرسوری است که حرکت دورانی الکتروموتور را به حرکت رفت و برگشتی پیستون داخل سیلندر تبدیل می کند؛ گاز مبرّد در داخل محفظه سیلندر متراکم شده، توسّط پیستون به شدّت تحت فشار قرار می گیرد و سپس از کمپرسور خارج می گردد.

Piston_Compressor_2

معایب و مزایای این نوع کمپرسور ها عبارتند از:

  - کمپرسورهای پیستونی دارای قدرت و توان بالا هستند.
  - در قیاس با انواع دیگر کمپرسور با ظرفیّت مشابه، مصرف برق بالاتری دارند.
  - در قیاس با انواع دیگر کمپرسور با ظرفیّت مشابه، صدای بیشتری دارند.
  - از آنجاییکه آلات متحرّکه زیادی در آنها به کار رفته، احتمال بروز عیب در آنها بالاست.
  - در قیاس با انواع دیگر کمپرسور با ظرفیّت مشابه، وزن بیشتری دارند.


2)کمپرسور روتاری

Rotary_Compressor_1

کمپرسورهای روتاری، از همان حرکت دورانی الکتروموتور استفاده می کنند؛ بدین صورت که درون این کمپرسورها، استوانه ای غیر هم مرکز با سیلندر در حال حرکت است که گاز به فضای حدّ فاصل این استوانه با سیلندر که خود استوانه ای شکل است، وارد شده و حرکت چرخشی آن باعث متراکم شدن گاز می گردد.

Rotary_Compressor_2        Rotary_Compressor_3  

معایب و مزایای این نوع کمپرسورها عبارتند از:

  - آلات متحرّکه کمتری دارد و احتمال خرابی آن کمتر است.
  - توان آن نسبت به کمپرسورهای پیستونی کمتر است.
  - صدا و مصرف برق کمتری دارد؛ چراکه تراکم گاز به صورت دورانی صورت می پذیرد و نیاز به حرکت رفت و برگشتی نیست.


3)کمپرسور اسکرول


کمپرسور اسکرول

Scroll_Compressor_1

کمپرسورهای اسکرول، یکی از بهترین کمپرسورهای مورد استفاده در کولرهای گازی است؛ در این نوع کمپرسور، دو تیغه حلزونی شکل به صورت دورانی حرکت کرده و گاز از محیط آن وارد فضای بین دو تیغه شده و در مرکز متراکم می شود.

Scroll_Compressor_2        Scroll_Compressor_3    

این کمپرسورها دارای توان بالا و مصرف برق پایین و صدای کمی هستند؛ شاید تنها عیبی که برای آن می توان عنوان نمود، قیمت بالای آنها باشد.



5)کمپرسور اسکرو



طراحی و ساختمان

 
 

کمپرسور های اسکرو (Screw Compressor)    دارای دو روتور با پروفیل مارپیچی می باشند که در دو نوع Oil-free و Oil-injected برای انتقال هوا و گاز ها مورد استفاده قرار می گیرند.

کمپرسور اسکرو

دو عدد محور با غلطک متحرک (Rotors) بدون تماس با یکدیگر و بدنه دوران می کنند. در سری های Oli-Injected روتور male با استفاده از فیلم تشکیل شده از روغن، روتور female را به حرکت در میآورد. در سری های Oil-free حرکت روتور ها با یک جفت چرخ دنده انتقال حرکت همزمان (Synchronized) می شود و عدم تماس قطعات با یکدیگر باعث می شود  نیازی به روان کاری نباشد.

بالا Ç

 

مکانیسم عمل

 
 
روتور های کمپرسور - Oil-injected

Rotors - Oil-injected Ù

کمپرسور اسکرو (Screw Compressor) دارای دو روتور می باشد و بر اساس اصل جابجائی مثبت همراه با کمپرس داخلی عمل می کند.

سیال مورد انتقال از طریق دهانه ورودی وارد فضای داخل سیلندر می شود. چمبر های ایجاد شده بین روتور ها و سیلندر به دلیل پیچش روتور های مار پیچی در همدیگر، دائماً در حال کوچک تر شدن می باشند که باعث می شود تا سیال کمپرس شده و به فشار مورد نیاز قبل از خارج شدن از دهانه خروجی برسد.

در کمپرسور های اسکرو از نوع Oil-injected روتور محرک توسط روغن داخل سیلندر روتور متحرک را به حرکت در می آورد (از چرخ دنده استفاده نمی شود). فیلم تشکیل شده روغن باعث Seal شدن بهتر چمبرهای بین روتور ها می شود که این خود کارکرد کمپرسور را بهتر و توان کمپرس دستگاه را افزایش می دهد. روغن همچنین نقش خنک کننده دستگاه را ایفا میکند. این روغن باید در هنگام خروج از سیلندر از سیال مورد انتقال جدا شده و بعد از خنک شدن دوباره به سیلندر تزریق شود.

روتورهای کمپرسور - Oil-free

Rotors - Oil-free Ù

در نوع Oil-free، روغن در سیلندر وجود ندارد و روتور محرک توسط چرخ دنده های انتقال حرکت روتور متحرک را به حرکت در می آورد.

با توجه به نبود روغن در داخل سیلندر، کار کمپرس سیال تماماً توسط روتور ها انجام می شود و هیچ گونه Seal کمکی (روغن) وجود ندارد. به همین دلیل، کمپرسور های Oil-free دارای فشار خروجی کمتری از نوع Oil-injected هستند. امّا نیاز مبرم بعضی از کاربرد ها به عدم وجود روغن در دهانه خروجی باعث شده است تا استفاده از این نوع جذابیت داشته باشد. همچنین، با استفاده از پکیج های چند مرحله ای (Multi-stage) می توان توان ایجاد فشار را در این نوع کمپرسور ها افزایش داد.

برای خنک کردن روغن مورد استفاده در سر سیلندر ها و چمبر های نگه دارنده چرخ دنده ها، از آب یا هوا استفاده می شود که این باعث می شود تا این نوع کمپرسورها به صورت پکیج عرضه شوند.

بالا Ç

 

انواع کمپرسور های اسکرو

 
 


Oil-Injected

Oil-Injected

Oil-Free

Oil-Free




6)کمپرسور روتاری اینورتر


سیستم تراکم گاز در این کمپرسورها از نوع روتاری است، با این تفاوت که سیستم الکتروموتور آن با جریان برق مستقیم (DC) کار می کند؛ از ویژگی های الکتروموتورهای این نوع کمپرسورها می توان به موارد زیر اشاره نمود:
  - به دلیل تغذیه با جریان برق مستقیم (DC) در این الکتروموتورها، به جای آهنربای القایی که با جریان برق کار می کند، از نوعی مغناطیس دائمی استفاده می گردد که باعث کاهش مصرف برق می گردد.
  - به دلیل تغذیه با جریان برق مستقیم (DC) در این الکتروموتورها، نیاز به راه اندازی اوّلیه نبوده، بلکه الکتروموتور با حدّاقل توان و سرعت کم راه اندازی شده و به مرور و متناسب با نیاز، سرعت و توان آن بالا می رود.
  - به دلیل تغذیه با جریان برق مستقیم (DC) در این الکتروموتورها، امکان کنترل سرعت وجود دارد و توان کمپرسور با توجه به نیاز دستگاه تنظیم می گردد؛ لذا جهت حفظ سرمای محیط، نیاز به عملکرد کمپرسور با حدّاکثر توان نیست و بیشتر مواقع، کمپرسور با توان پایین و مصرف برق کمتر کار می کند.

Inverter_Rotary_Compressor

امروزه این نوع کمپرسورها به علّت مصرف برق کمتر و ایجاد سرمای مطبوع تر (به دلیل قابلیت تغییر توان کمپرسور)، به شدّت مورد استقبال قرار گرفته اند .






نوع مطلب : کولرهای گازی، پنجره ای و اسپلیت، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 12 مرداد 1394 19:45
ممنون از توضیهات مفیدتون
خیلی استفاده کردم .
مهرداد(حمید) حسنیخواهش میکنم موفق باشید.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :